راهنمای اسکرام – ویرایش ۲۰۱۶

اسکرام، چارچوبی پویا است و راهنمای آن نیز توسط، جف سادرلند و کن شوئبر، پشتیبانی و تضمین‌شده و مرتباً مورد بازبینی و ویرایش قرار می‌گیرد تا با تجربیات جدید همسو باشد.تابه‌حال چند ویرایش و تغییر بر روی کتاب راهنمای اسکرام صورت گرفته و به‌موازات آن، ترجمۀ فارسی نیز توسط مترجمین آن در جامعۀچابک‌ایران، مورد ویرایش قرارگرفته است. در جولای ۲۰۱۶ بخشی به فهرست کتاب اضافه شد با عنوان «ارزش‌های اسکرام» که باوجود حجم کم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این بخش به تشریح ارزش‌هایی پرداخته‌شده که اگر تیم‌های اسکرام آن‌ها را مدنظر قرار دهند، احتمال موفقیتشان بسیار بالا خواهد رفت.

تغییرات راهنمای اسکرام بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶

  • سرفصلِ جدید «ارزش‌های اسکرام». وقتی ارزش‌هایی مانند تعهد، شجاعت، تمرکز، بازبودن و احترام، توسط تیم اسکرام مجسم و محقَق شود، ارکان شفافیت، بازرسی و سازگاریِ اسکرام، پدیدار شده و موجب ایجاد اعتماد برای همه خواهد شد. اعضای تیم اسکرام وقتی با رویدادها، نقش‌ها و مصنوعات اسکرام کار می‌کنند، این ارزش‌ها را کشف کرده و یاد می‌گیرند.

استفادۀ موفق از اسکرام بستگی به افزایش سطح مهارتِ افراد در اُنس با این پنج ارزش و به‌کارگیری آن‌ها دارد. همه افراد به‌شخصه برای دست‌یابی به اهداف تیم اسکرام متعهد می‌شوند. اعضای تیم اسکرام شجاعت انجام کارِ درست و دست‌وپنجه نرم کردن با مسائل دشوار را دارا هستند. همه بر روی کارِ اسپرینت و اهداف تیم اسکرام متمرکز می‌شوند. اعضای تیم اسکرام و ذی‌نفعان آن‌ها با یکدیگر توافق دارند که نسبت به همۀ کارها و چالش‌های حین کار، باز عمل کنند. اعضای تیم اسکرام برای استقلال فردی و توانمندی یکدیگر احترام قائل‌اند.

راهنما اسکرام

با سپاس فراوان از تلاش ویژۀ آقایان اسد صفری و علی حاجی‌زاده‌مقدم و دیگر اعضای  انجمن‌چابک‌ایران. — امیدوارم از آن لذت ببرید.

👋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *