راهنمای نکسوس – ویرایش ۲۰۱۵

توسعۀ نرم‌افزار پیچیده است و یکپارچه‌سازی چنین کارهای پیچیده‌ای به‌منظور دست‌یابی به یک نرم‌افزارِ کار کننده، مستلزم فعالیت‌ها و مصنوعاتِ زیادی است که برای ایجاد یک خروجیِ «تکمیل‌شده» باید هماهنگ شوند. کار باید سازمان‌دهی و تعیین توالی شود، وابستگی‌ها رفع  شده و خروجی‌ها به نمایش گذاشته شوند. نرم‌افزار مشکلات بیشتری از خود نشان می‌دهد، زیرا ماهیتی فیزیکی ندارد.

تابه‌حال بسیاری از توسعه‌دهندگانِ نرم‌افزار به‌صورت گروهی و در قالب یک تیم از چارچوبِ اسکرام برای توسعۀ یک فرآوردۀ نرم‌افزاری کار کننده، استفاده کرده‌اند. به‌هرحال اگر بیش از یک تیم اسکرام بخواهد بر روی یک بک‌لاگ محصول مشترک و منبع کد یکسان کار کند، مشکلاتی بروز خواهد کرد. اگر توسعه‌دهندگان در یک تیمِ واحد قرار نداشته و کارهایی که انجام می‌دهند بر روی‌هم تأثیرگذار باشد، چگونه باهم ارتباط برقرار خواهند کرد؟ درحالی‌که در تیم‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، چگونه کارهای خود را باهم ادغام و فرآوردۀ یکپارچۀ نهایی را آزمایش می‌کنند؟ چنین مشکلاتی زمانی که دو تیم قصدِ یکپارچه شدن دارند نمایان شده، و وقتی تعداد تیم‌ها به سه یا بیشتر افزایش یابد به شکل قابل‌توجهی بغرنج می‌شوند.

راهنمای نکسوس - نسخۀ 2015

نکسوس همانند یک اسکلتِ نگه‌دارنده بر روی تیم‌های اسکرامی که برای تولیدِ یک فرآوردۀ یکپارچۀ واحد باهم ترکیب‌شده‌اند، قرار می‌گیرد. نکسوس با اسکرام سازگار است و اجزای آن برای کسانی که قبل‌تر در پروژه‌های اسکرام کارکرده‌اند آشنا خواهد بود. تفاوت در این است که نکسوس به وابستگی‌ها‌ و ارتباطِ بینِ تیم‌های اسکرام و ارائۀ حداقل یک فرآوردۀ‌ یکپارچۀ تکمیل‌شده‌ در هر اسپرینت توجه بیشتری دارد.

شالوده‌ و قطعاتِ سازندۀ این چارچوبِ جدید که به آن «نکسوس» می‌گویند، همان اسکرام است ولی مواردی به آن افزوده، از آن حذف و یا دگرگون‌شده است تا تیم‌ها و سازمان‌ها بتوانند در یک محیط مقیاس‌پذیر نیز از اسکرام استفاده کنند.

کتاب راهنمای نکسوس نسخه ۲۰۱۵ در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ و با کمک و همکاری دوستانِ عزیزم علی حاجی‌زاده مقدم و اسد صفری به فارسی برگردانده شده است.

امیدوارم از آن لذت ببرید.

👋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *