نجات از جنگل با الماس دوقلو!

روش‌های حل مسئله که بر پایه الگوی الماس دوقلو بناشده‌اند – مثل دیزاین اسپرینت، شما رو زمانی به نتیجه مطلوب نزدیک خواهند کرد که کامل و صحیح اجرا شوند و مهم‌تر از اجرای کامل و صحیحشان، داشتن درک صحیح از خود پرکتیس هست. اینکه چرا به این شکل عمل می‌کنیم و به شکل دیگری عمل نمی‌کنیم!

نجات از جنگل با الماس دوقلو!
الماس‌های دوقلو تفکرطراحی

در هر پنج مرحله/روز دیزاین اسپرینت از الگوی واگرایی (Diverge)/همگرایی (Converge) برای حل مسئله استفاده میشه، که به‌نوعی با روش سنتی (ولی همچنان کاربردی) «طوفان فکری گروهی»، زاویه داره! در طول اسپرینت، تیم بارها از هم دور و دوباره به هم نزدیک میشه! برخی از این انبساط و انقباض‌ها محسوس هستند و برخی نامحسوس!


برای درک بیشتر نحوه کار این سیستم، این تمثیل میتونه کمک کنه:

فرض کنید که من و شما در جنگلی انبوه گم شدیم! خب، اینجا یک مشکل وجود داره، گم‌شدن در جنگل، و یک چالش برای من و شما: جون سالم به دربردن از جنگل، قبل از تاریک شدن هوا! این چالشِ مخصوص من و شما در مواجهه با اون مشکل هست، ممکنه افراد دیگه، چالش دیگری رو انتخاب کنند، مثلاً: ماندن در جنگل و دوام آوردن تا صبح!

برای حل این چالش، من و شما از هم جدا می‌شیم (واگرایی) و قرار می‌ذاریم که سر ساعت مشخصی به همون نقطه برگردیم! (همگرایی)؛ دو ساعت بعد، من با آب سالم برای نوشیدن برمی‌گردم و شما، با یک نقشه راه برای رسیدن به دهکده کوچکی که اون سمت رودخانه پیداش کردید! توجه کنید که هیچ تقسیم‌کاری صورت نگرفته، ممکن بود اگر من هم بیشتر جلو می‌رفتم یا مسیر دیگه‌ای رو برای جستجو انتخاب می‌کردم، به یک دهکده می‌رسیدم یا خودرویی رو می‌دیدم؛ ولی هر دو متعهد به بازگشت سر ساعت بودیم و در این تایم‌باکس، چیزی که من تونستم به‌دست بیارم، آب برای نوشیدن بود! و این عالیه! می‌بینید؟ سطح «عدم قطعیت» خیلی بالاست!

یک نکته مهم دیگه اینکه، هدف اصلی ما به‌عنوان یک کسب‌وکار وسط اون جنگل مخوف، جون سالم به دربردن قبل از تاریک شدن هوا بود، ولی من و شما بعد از این رفت‌وبرگشت اسپرینتی، هنوز از جنگل جون سالم به درنبردیم! بردیم؟ نه!

در عوض «چیزی اعتبارسنجی شده» رو یاد گرفتیم که به‌احتمال‌زیاد میتونه ما رو از این مخمصه نجات بده!

الماس دوقلو - دیزاین اسپرینت

… و خط آخر: ورودی هر دیزاین اسپرینت، یک «چالش» خوش‌تعریف و خروجی آن، یک «آگاهی» است! این آگاهی ارزشمند، در جای دیگری دستمایه توسعه محصولی کار کننده خواهد شد. به دیزاین اسپرینت به چشم یک ماشین تولید آگاهی از مواد خامِ چالش و دانش، نگاه کنیم.

👋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *