نگاهی به ابزار DevDocs.io

امروزه باوجود کتابخانه‌ها و چارچوب‌های مختلف که بسیاری از امور تکراری را برای توسعه‌دهندگان ساده کرده‌اند و نیز ظهور و بروز معماری‌های نوین نرم‌افزاری، کمتر پروژه‌ای را می‌توان یافت که از چند کتابخانه و زبان برنامه‌نویسی به‌صورت توأمان استفاده نکند. استانداردترین راه یادگیری و اشکال‌زدایی در زمان توسعه، رجوع به مستندات، علی‌الخصوص مستندات API این کتابخانه‌ها و چارچوب‌هاست. مستنداتی که به تشریح متدها، آرگومان‌ها و خروجی‌های آن‌ها پرداخته و به‌طورکلی روش کار با عناصر مختلف را شرح می‌دهند.

اگر در یک پروژه به‌صورت همزمان با کتابخانه‌های مختلفی سروکار داشته باشید، شاید رجوع به مستندات هرکدام به‌صورت جداگانه، کاری دردسرساز بوده و از متوسط سرعت شما در طولانی‌مدت بکاهد.

فرض کنید در پروژه‌ای مشغول به کار هستید که همزمان از AngularJS ، Ruby on Rails و Sass در آن استفاده می‌شود. رفت‌وبرگشت و رجوع مداوم به وب‌سایت و مستندات هر یک از آن‌ها در هنگام کار روزانه، بی‌شک باعث سردرگمی و خستگی‌تان خواهد شد. باز نگه‌داشتن سه برگه در مرورگر حداقل کاری است که باید انجام دهید!

تصور‌ش را بکنید که تمام مستنداتِ توسعه و رفرنسِ ابزارهایی که در طول یک پروژه یا تحقیق نیاز دارید، به‌صورت متمرکز و دسته‌بندی‌شده، در اختیارتان قرار داشته باشد! لذت برنامه‌نویسی در این شرایط دوچندان خواهد شد 🙂

وِب‌اَپ DevDocs.io ، این امکان جالب را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این ابزار، علاوه بر جمع‌آوری مستنداتِ اکثر ابزارهای توسعه در یکجا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان مرور آفلاین مستندات بدون نیاز به دانلود آن‌ها!
  • امکان حذف و اضافه کردن موارد موردنیاز به پالتِ کاری به‌مقتضای شرایط توسعه
  • امکان استفاده از میانبرهای صفحه‌کلید برای یافتن مسیر، بجای ماوس و کلیک‌های مداوم
  • امکان جستجوی هوشمند و سریع با کلیدواژه‌های اختصاری
  • افزونه‌ی مناسب برای مرورگر Google Chrome
  • امکان دسترسی از طریق موبایل و تبلت بدون نیاز به نصب نرم‌افزار
  • به‌روزرسانی خودکار تغییرات احتمالی در مستندات آفلاین شده (پس نگران از دست دادن چیزی نباشید!)
  • پوشش مستندات و API بیش از ۱۰۰ کتابخانه، زبان برنامه‌نویسی، چارچوب و ابزار توسعه، همه در یکجا
DevDocs.io

مدت زیادی (حدود سه سال) است که از خلق این ابزار می‌گذرد، ولی افزوده شدن قابلیت‌های جدید، ارتقاء کیفیت و سرعت، همچنین افزوده شدن کتابخانه‌ها و رفرنس‌های بیشتر، موجب محبوبیت بیش‌ازپیش آنرا فراهم ساخته است.

👋

یک پاسخ

  1. ابزار مفیدی بنظر می رسد. در یک نگاه سریع متوجه شدم که مستندات بروز نیستند و ظاهرا هر چند وقت یکبار(؟) بروز می شوند.
    ولی همینکه همه این کتابخانه ها در یکجا در دسترس هستند خیلی خوب است و نهایتا برای دیدن اخرین ویراش ها میتوان به منبع اصلی مراجعه کرد.
    http://devdocs.io/docker~1.12/engine/reference/commandline/service_create/index
    https://docs.docker.com/engine/reference/commandline/service_create/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *